Erasmus+
ERASMUS+ Dištančné prvky výučby v dennej forme vzdelávania
Dátum konania: 1.1.2024
Dátum ukončenia: 31.12.2025
Partnerstvo malého rozsahu v odbornom vzdelávaní a príprave
Registračné číslo projektu: 2023-2-SK01-KA210-VET-000182311
Názov programu: KA210-VET - Small-scale partnerships in vocational education and training (KA210-VET)
Skrátený názov projektu: DPV-DFV
Dátum začatia projektu: 1. januára 2024
Dátum ukončenia projektu: 31. decembra 2025
Doba realizácie projektu: 2 roky
Motivácia k projektu
V návrhu projektu sú stanovené konkrétne ciele, ktoré sú v súlade so zvolenými prioritami. Tieto ciele súvisia s našou motiváciou na podanie projektu.
- Tvorba digitálnych výukových materiálov: v rámci projektu vzniknú alebo budú doplnené ucelené sady výukových materiálov na rôznych platformách. Jedna z nich sú výukové videá umiestnené na verejne dostupnom kanáli YouTube. Určite bude natočená stredoškolská fyzika v niektorom z národných jazykov zúčastnených programových partnerov. Ďalej vzniknú elektronické výukové materiály z oblasti ICT, automatizácie, elektroniky a ďalších odborných predmetov. Aj tu platí, že budú vznikať v národných jazykoch.
- Existujú školské predmety, ktoré sa dajú plnohodnotne učiť digitálne. Existujú ale také, kde to úplne nemožno. Najmä ide o predmety, kde ich pre správne pochopenie látky vyžaduje aj praktická činnosť. Napríklad fyzika vyžaduje experimenty. V dobe neprítomnosti žiaka v škole je to problém, málokto má doma experimentálne vybavenie. Jedným z možných riešení je príprava funkčných modelov experimentálnych sád pomocou 3D tlače. Po ukončení projetu budú verejne k dispozícii sady tlačiteľných modelov, ktoré si budú môcť školy alebo aj žiaci vytlačiť a využiť v škole pri prezenčnej výučbe aj doma v prípade neprítomnosti.
- Ďalší bod s predchádzajúcim priamo súvisí - moderné mobilné zariadenia obsahujú celý rad zabudovaných senzorov, napríklad osvetlenie, hluku, polohy atď. Tieto senzory, ktoré má v podstate každý žiak, je možné využiť na laboratórne práce nielen z fyziky, ale aj v oblasti pracovnej hygieny a ďalších. Výstupom projektu budú metodiky pre samostatné merania, vrátane spôsobu vyhodnotenia vo vzdelávacom procese.
- Projekt rieši inklúziu a diverzitu vo vzdelávaní a podporuje alternatívne formy účasti vo výučbe. Dnes je bežné, že existujú študenti s obmedzenými možnosťami zúčastniť sa na prezenčnej výučbe. Ide o prípady choroby, športových sústredení a tréningov atď. Pretože úloha školy je vzdelávať a svojou pečiatkou na vysvedčení sa zaručiť, že absolventom sa dostalo príslušného vzdelania, výstupy projektu sú významným podporným prostriedkom, aby sa príslušné učivo mohlo dostať aj k neprítomným žiakom.
- Využitie 3D tlače pri tvorbe učebných pomôcok podporuje inovácie v odbornom vzdelávaní. V tomto bode projekt rozvíja environmentálnu zodpovednosť účastníkov projektu. Pre tlač pomôcok bude v maximálnej miere využitý materiál PLA. Spĺňa platnú Európsku normu o kompostovaní. Nie je vyrábaný z ropy, ale z kukuričných a ďalších rastlinných škrobov, teda z obnoviteľných zdrojov.
- Významný podiel na vzdelávacom trhu má dnes vzdelávanie dospelých, či už sa jedná o vzdelávacie kurzy alebo štúdium popri zamestnaní. To sa veľmi často odohráva dištančnou formou alebo formou konzultácií. Pre túto skupinu ľudí je veľmi žiaduca existencia kvalitných digitálnych vzdelávacích materiálov a aktivít, pretože tie musia v značnej miere suplovať plnohodnotnú fulltime prezenčnú výučbu. Tvorba vzdelávacích materiálov pre túto skupinu ľudí je ďalším plánovaným výstupom projektu.
Účastníci projektu:
SŠ AGC a.s. Teplice, Česká republika - http://www.skola-agc.cz/
Stredná odborná škola technická, Kukučínova 23, 040 01 Košice - https://www.soskuke.sk/
Střední průmyslová škola Třebíč, Česká republika - http://www.spst.cz/
Plánované výstupy projektu
SŠ AGC a.s.:
vedúci organizácie projektu
zorganizovanie úvodného prezenčného stretnutia v Tepliciach
zorganizovanie prvého online stretnutia účastníkov
príprava študijných materiálov, metodík, 3D modelov pre tlač
10 videí s tématikou prípravy 3D modelovania v programe ProgeCAD s dôrazom na techniky minimalizujúce odpad pri tlači
Stredoškolská fyzika: 60 výukových prezentácií + 60 výukových videí k nim
10 laboratórnych prác s mobilnými telefónmi (fotometria, akustika, mechanika, fyzika plynov, ...)
Zaistí odbornú oponentúru vytvorených materiálov
3D modely (Príprava 3D modelov pre fyzikálne experimenty, najmä sady pre mechaniku, napr. momentový kotúč, dvojramenné váhy, sada na meranie tiažového zrýchlenia, matematické kyvadlo)
Celkom 170 výukových materiálov z oblastí aplikačného softvéru (napr. ProgeCAD pre tvorbu technickej dokumentácie, MS Excel, všeobecná algoritmizácia, …) podľa dohody medzi partnermi
overenie vlastných materiálov
overenie relevantných materiálov prostredníctvom CŽV (materiály pre elektrotechnické predmety budú overené v diaľkovej forme štúdia odboru Elektrikár, materiály týkajúce sa napr. Excelu budú overené v rámci kurzov pre dospelých účastníkov)
overenie materiálov z partnerských škôl
správa databázy kontaktov
správa databázy metodík
správa databázy vytvorených materiálov
účasť na online projektových stretnutiach
účasť na diseminačných aktivitách
účasť na prezenčných stretnutiach
organizácia online výučby
spísanie záverečnej správy za projekt
Stredná odborná škola technická, Kukučínova 23, 040 01 Košice:
zorganizovanie prezenčného stretnutia
príprava študijných materiálov, metodík
Fyzika (pre odbory s menšou hodinovou dotáciou fyziky): 40 výukových videí, 40 podporných prezentácií
Základy elektrotechniky prvý ročník: 20 prezentácií
Základy elektrotechniky druhý ročník: 20 prezentácií
Rozvod elektrickej energie pre tretí ročník: 10 prezentácií
30 výukových videí naprieč týmito odbornými predmetmi
overenie vlastných materiálov
overenie materiálov z partnerských škôl
účasť na online projektových stretnutiach
účasť na prezenčných stretnutiach
organizácia online výučby
účasť na diseminačných aktivitách
dodanie podkladov na spísanie záverečnej správy
Střední průmyslová škola Třebíč:
organizácia pravidelných online stretnutí účastníkov projektu
zorganizovanie záverečného prezenčného stretnutia
príprava študijných materiálov a metodík
Automatizácia, robotika : 15 výukových videí + podporné prezentácie, 30 samostatných prezentácií pre online teoretickú výučbu
Elektrotechnika a meranie: 15 výukových videí + podporné prezentácie, 30 samostatných prezentácií pre online teoretickú výučbu
overenie vlastných materiálov
overenie materiálov z partnerských škôl
účasť na online projektových stretnutiach
účasť na prezenčných stretnutiach
organizácia online výučby
účasť na diseminačných aktivitách
dodanie podkladov na spísanie záverečnej správy
ERASMUS+ WE ARE WHERE WE LIVE?!